Vi er et hus, hvor vi vægter, at der er plads til knus, kolbøtter og kreativitet. Børnehaven skal være en tryg base, så vi får glade og selvstændige børn, der får lov til at udvikle fantasien, sproget og styrke deres motoriske færdigheder.
Vi vil drage omsorg for det enkelte barn som værende unikt, hvor vi ønsker, at det hver dag oplever at blive set, hørt og anerkendt. Det er af stor betydning for børns trivsel, at de voksne har en evne til at udvise anerkendelse og rummelighed, for hvad barnet er og indeholder. I svære perioder i barnets liv er vi særlig opmærksomme på at vise omsorg og støtte overfor barnet.
I vores pædagogiske arbejde er det vigtigt for os, at udvise empati og indlevelsesevne over børnene. Vi lægger vægt på, at møde barnet med respekt og ligeværdighed. I barn/voksen relationen er det væsentligt, at begge parter oplever ligeværd, men ikke at vi er ligestillede. Det betyder, at den voksne er tydelig og er sig sit ansvar bevidst i forhold til barnet.
Vi har respekt for det enkelte barn og dets integritet. Samtidig ønsker vi at lære børnene at indgå i et fællesskab, hvilket betyder, at barnet til tider må tilsidesætte egne behov til fordel for fællesskabet. Vi lægger stor vægt på at lære børnene fællesskabets værdier. Vi ønsker at lære børnene at glæde sig på andres vegne og respektere andres grænser.
Børnehaven har åbne døre. Vi vægter at have fælles oplevelser, fordi det giver børnene mulighed for at knytte venskaber på tværs af stuerne. Børnene kan vælge, hvem de vil være sammen med, og hvilke aktiviteter de vil deltage i. På den måde får børnene mulighed for at profitere af de voksnes forskellige kompetencer. Samtidig er vi opmærksomme på børn, der har særligt brug for støtte til at bevare koncentrationen i en aktivitet.
Vi finder det vigtigt, at barnet føler et tilhørsforhold til sin egen stue, fordi det er den trygge base, barnet kan vende tilbage til, når udfordringerne føles for store. Vi vægter nærvær og engagement i dagligdagens mange rutiner og gøremål. Vi lader børnene deltage mest muligt og giver dem relevante og aldersvarende opgaver, så de oplever selvstændighed, og at de er del af fællesskabet.
I Børnehaven har alle en "hjælpe-ven". Det betyder at de ældre børn hjælper de yngre børn i hverdagen. Det kan være at finde sine ting, trøste – på børneplan, komme i overtøjet osv. Det er også hjælpevennerne som holder i hånd, og går sammen når vi er på ture ud af huset.
Vi mener, at børns læring knytter sig til kroppen, og det er gennem kroppen, at barnet bliver bevidst om sig selv og omverdenen. Vores legeplads giver mulighed for alsidig motorisk udfoldelse, og vi bruger den hver dag. Vi prioriterer udelivet højt, og i sommerhalvåret flytter vi de fleste aktiviteter udendørs. Sproget og fantasien bliver blandt andet stimuleret gennem sang, musik, eventyr, teater og dialogisk læsning.